اشتراک‌گذاری
آخرین ویدیوها
هیچ داده ای یافت نشد

تیپینگ و کینزیوتیپینگ

KT TAPE

KINESIOLOGY THERAPEUFIC TAPE

KTTAPE  مخفف نواردرمانی در حرکت شناسی (ورزشی) است . این نوار دارای خاصیت الاستیکی قوی هستند.که باعث کاهش درد عضلانی ، افزایش تحرک و افزایش عملکرد ورزشی می شود . این نوارها برای پشتیبانی عضلات ،مفاصل و تاندونهاست و برای جلوگیری و درمان آسیب ها ورزشی استفاده میشود .

انواع تیپ

1-الاستیک که همان کینزیوتیپ می باشد .

2-غیر الاستیک یا تیپ ریجید WHITE TAPE

مشخصات نوار KINESIO

*الیاف آن الاستیک پلیمری 100 درصدی کتان می باشد .و فقط در جهت طول به اندازه 30 تا 40 درصد طول اصلی نوار قابلیت کشیده شدن دارند  یعنی درصد کشسانی آن مشابه پوست انسان می باشد .

* ضخامت نوار معادل ضخامت لایه اپیدرم است و این نوارها با کششی معادل 25 درصد کشش شان بر روی کاغذ های مخصوص چسبانده می شوند . ضمنا خاصیت الاستیک نوار 3 تا 5 روز حفظ می شود .

*خاصیت چسبندگی نوار 100 درصد مربوط به اکریلیک می باشد و لاتکس ندارد . با گرما فعال میشود و هر چه بیشتر بر روی بدن بماند چسبندگی اکریلیک بیشتر میشود .

*اکریلیک شبیه اثر انگشت و به صورت موجی بر روی نوار قرار داده شده است و به بلند شدن بافت و کاهش رطوبت پوست کمک می کند .

هوا براحتی از بین منافذ نوار عبور میکند و اگر نوار خیس باشد سریعا خشک میشود و نباید برای خشک کردن نوار از وسایل حرارتی استفاده کنیم .

هنگامه استفاده هیچ روغن یا رطوبتی نباید روی پوست باشد و پس از برداشتن نوار نباید هیچگونه چسبی بر روی بدن بماند .ضمنا بهتر است موضع درمان shave  باشد.

سایز های تیپ در 2.5 ، 5 ، 7.5  سانتی متر می باشد . و به رنگها گوناگون 7 تا 10 رنگ می باشند . رنگ های تیره نور را بیشتر جذب می کنند و اگر هدف علاوه بر تیپ گرم کردن بافت هم باشد بهتر است استفاده گرددرنگهای روشن تر نور را کمتر جذب میکنند و زمانی استفاده میشود که هدف خنک کردن موضع درمان نیز باشد .

رنگهای دیگر بیشتر برای تهییج می باشد و اثرات درمانی خاصی ندارد و همه رنگها از نظر درمانی شبیه همند.

مدل ها و روش های تیپ

مدلY : شایعترین شکل استفاده است و کاملا هر عضله ای را در بر میگیرد و هدف درمان آسیب های مزمن و تقویت عضلات ضعیف می باشد .طول Y معمولا 2 اینچ بالاتر از شروع یا انتهای هر عضله است .

مدل I: در موارد حاد آسیب های عضلانی به منظور کاهش درد و ادم استفاده میشود .

مدل X:معمولا روی عضلات دو مفصلی استفاده میشود و کشش در ثلث میانی یعنی در بالک عضله اعمال میگردد.

مدل FAN: جهت تخلیه لنفاوی استفاده میشود و کشش بین 0 تا 15 درصد روی شانه ها یا انتها (دم ها )اعمال میشود.

مدل WEB: دو انتها ی نوار بریده نمیشود بلکه نوار از وسط دو طرف برش داده می شود .

داستان کینزیوتیپ

در ژاپن دکتر کنزوکیز  در سال 1979 اولین بار از روش  کنزیوتیپ استفاده کرده او متوجه شد که ماساژ درمانی ، مراقبت های کایروپراکتیک ،فیزیوتراپی و درمان فیزیکی دیگر در درمان بسیار موثرند ولی غلب اثرات موقتی دارند . او علاوه بر روش بالا  روش کتریوتیپ را نیز در درمان بکار گرفت و متوجه نتایج پایدارتری در درمان گردید به حدی که این روش طی یک دهه به دنیا سرایت کرد.

نکته حائز اهمیت اینکه با این روش طیف وسیعی از حرکات مفاصل انجام میپذیرد ولی نه آنقدر که به آسیب بیشتری مبتلا گردد. در رویدادهای ورزشی خاصیت کشسانی کینزیوتیپ  باعث تثبیت بیشتری خواهد شد و به ورزشکار جهت ادامه رویداد ورزشی اش کمک خواهد کرد و پس از اتمام ورزش باید مراقبت های پزشکی دنبال شود .

کنزیوتیپ و توانبخشی

از جنبه های مهم کتریوتیپ برای ورزشکاران مقوله توانبخشی است . این روش درمانی که به کمک فیزیوتراپیست ها انجام میپذیرد به ورزشکاران کمک میکند تا درمان را از طریق بافت فاشیا اثر بخش تر کنند و ثبات بیشتری را تجربه نمایند و به عضلات و لیگامانت ها شانس بیشتری برای بازسازی داده میشود .

کنزیوتیپ و اصلاح

کنزیوتیپ برای اصلاح و ایجاد تعادل در بدن نیز کمک میکند.اگر قسمتی از بدن نامتعادل گردد.این روش می توان به توازن و تعادل کمک نماید.تناسب عضلات آگونیست و آنتاگونیست بدن سبب کاهش درد می شود و کمک می کند بعد از فعالیت مفاصل سریعتر ریکاوری شوند.که این امر در این روش اولین روش درمانی بخوبی انجام می پذیرد .

کنزیوتیپ و درد

کنزیوتیپ نیز در کاهش درد برخی از مناطق بدن موثر است . اگر در محل آسیب تورم و یا کبودی باشد این روش درمانی در تخلیه مایعات از طریق مجاری لنفاوی بسیار موثر است و به تخلیه تورم و کاهش التهابات محل آسیب کمک میکند .

کنزیوتیپ و مسابقات

گاهی اوقات قبل از یک رویداد ورزشی ورزشکاران به این روش درمانی نیاز دارند تیپ محلی که در معرض آسیب میباشد و یا اصطلاح ثبات ندارد مثلا پیچ خورگی های مچ پا ،می تواند به جلوگیری از آسیب کمک نموده و ورزشکار را از جراحی های احتمالی آینده و یا بیماریهای پس از مسابقه نجات دهد .

کتریوتیپ و عروق لنفاوی

هنگامیکه یک عضله یا مفصل تحت فشار قرار گیرد صدمه میبیند.در آن ناحیه آسیب التهاب ایجاد میشود که ناشی از خونریزی و دیگر مایعات می باشد .مایعات اضافی باید توسط عروق لنفاوی موجود در ناحیه برداشته شود و اگر التهاب زیاد باشد عروق لنفاوی قادر به انجام وظیفه خود نیستند و باعث درد –محدودیت حرکت و کندی روند درمان می گردند.وقتی چنین موضعی تیپ گردد کشش نوار سبب بلند شدن آرام پوست می شود و فضایی بین پوست و بافت ملتهب ایجاد میشود و نهایتا سبب کاهش فشار در رگ های خونی و عروق لنفاوی گشته و گردش خون را افزایش میدهد .

جریان خون بهبود یافته باعث افزایش انتقال و تحویل اکسیژن و مواد مغذی به بافت زخمی شده و روند درمان را تسریع می بخشد .

این پروسه باعث بهبود جریان لنفاوی شده تورم را کاهش میدهد و سبب کاهش گیرنده های درد فعال شده و در نهایت درد را تسکین میدهد .

مزایای نوار تیپ

راحتی :باید طوری باشد که برش به راحتی انجام گیرد تا نیازی به برش های سفارشی نباشد .

کارایی : چسبندگی آن طوری باشد تا در دوره طولانی تری باعث پشتیبانی گردد.

تحرک :پشتیبانی را بدون فشرده سازی و یا محدود کردن دامنه حرکتی کامل فراهم نماید .

آسایش و راحتی : باید 100 درصد از جنس نخ باشد ،تنفس پذیر باشد و دارای حس سبکی بر روی پوست باشد تا طی دوره 3 تا 5 روز بیمار با مشکل مواجه نباشد .

تطبیق پذیری: باید در برابر آب مقاوم باشد .

تسکین دهنده درد :باید جریان لنفاوی را بهبود بخشد –تورم را کاهش دهد  و سبب تسکین درد فوری شود .

کاهش تورم و التهاب : تیپ باعث کاهش فشار بر روی کانالهای لنفاوی شده تا مایعات و مواد دیگر ناحیه سریعا حذف گردد و نهایتا باعث کاهش اسپاسم و گرفتگی عضلات می شود .

تحت فشار OUERASE : تیپ سبب بهبودی سریع تر عضلاتی که بیش از حد تحت فشار بودند می شود . خستگی در عضلات نتیجه تولید اسید لاکتیک می باشد و توانایی ادامه ورزش را محدود میکند . نوار تیپ باعث بهبودی سریعتر ،حذف مواد ترشع شده ،بهبودی عملکرد ونهایتا سبب ریکاوری می شود .

تیپ و پشتیبانی :خاصیت الاستیک و منحصر بفرد تیپ باید طوری باشد که بدون محدود کردن دامنه حرکتی پشتیبانی عضلات و مفاصل را به نحو احسن انجام دهد تا ورزشکاران در حالت فعال باقی بمانند  و از انقباض بیش از حد عضلات جلوگیری نمایند.

نحوه چسباندن نوار تیپ

*ابتدا عضلات اصلی هدف تیپینگ ارزیابی شدند.

*ابتدا و انتهای تیپ گرد بریده شود (یعنی پایه نوار را گرد کنید )

*تیپ باید 2 اینج پایین تر از شروع یا انتهاعضله بسته شود .

*بعد ار نصب روی آن به آرامی فشار دهید تا فیکس شود .(RUBBING)

*ابتدا و انتها تیپ تنش OFFباشد .

*20 دقیقه طول می کشد تا چسبندگی نوار کامل گردد. بهتر است تا این مدت استراحت کند .

تیپ به روش BASIC

در این روش عضله ای که قرار است تیپ گردد باید در حالت استرچ باشد .

ایجاد چین خوردگی در پوست =استرچ بافت+حالت ارتجاعی نوار

این چین خوردگی های پوستی اگر در ابتدا نباشد تدریجا ایجاد میشود و به جریان خون و لنف کمک میکند .

*در موارد آسیب دیدگی حاد یا کشیدگی ها ،هدف استراحت عضله می باشد و باید تیپ از انتها به ابتدای عضله کشیده شود و کششی حدود 15 تا 25 درصد اعمال شود .

*در موارد آسیب های مزمن ، بهتر شدن کار عضله یا کمک به عضله ، تیپ باید از ابتدا به انتهای عضله اعمال گردد با کششی حدود 25 تا 50 درصد .

انواع تکنیک های CORRECTIVE

تیپ و رنگها

هیچ تفاوتی بین رنگ ها از نظر درمانی وجود ندارد و صرفا جهت زیبایی است چسبندگی ها همان قدرت نوار است رنگ مهم نیست و دلیل استفاده از رنگ ها رویت اسان انها برای مردم یا شخص می باشد  وفقط رنگ های تیره نور را بیشتر جذب کرده و موضع هدف را گرم تر میکند و رنگ های روشن موضع را خنک تر میکند .

مرکز فیزیوتراپی غرب تهران با استفاده از تیپ های خاص و منحصر بفرد ITO ژاپن و یونیفای هلند در سایز های کاملا اختصاصی جهت هر موضع (2.5 ، 5 ، 7.5 سانتی متری ) باخاصیت کشسانی مشابه عضلات بدن بطور کاملا موثر سبب باز آموزی سیستم عصبی –عضلانی بهبود جریان خون و لنف –کاهش درد و نهایتا آرامش و پایداری را برای تمامی ورزشکاران و بیماران به ارمغان می آورد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *