اشتراک‌گذاری
آخرین ویدیوها
هیچ داده ای یافت نشد

دستگاه میکروکارنت DC (Action Potential Stimulation) APS

APS therapy

دستگاه میکروکارنت DC با نام (Action Potential Stimulation) APS

یا دستگاه همانند سازی پتاسیل فعالیت در سال 1992 در آفریقای جنوبی ابداع شد و در سال 1996 به شکل وسیع بعنوان روش درمان مستقل وارد عرصه پزشکی شد و پس از کسب نتایج درخشان در درمان بیماریهای اسکلتی و عضلانی روی طیف گسترده ای از بیماران موفق به کسب گواهینامه از معتبرترین انجمن های علمی دنیا گردید. بطوریکه در سال 1998 برنده مدال طلای اختراعات پزشکی دنیا شد. و نهایتاً در سال 2002 به عنوان آخرین متد درمان درد و التهاب وارد کتب مرجع الکتروتراپی شد.

در ایران نیز قریب به پانزده سال است که با حصول نتایج قابل توجه صدها پزشک فیزیوتراپیست و درمانگر از این روش برای درمان بیماران استفاده می کنند و با توجه گستره وسیع کاربرد این دستگاه بیشتر مورد توجه جامعه پزشکی قرار می گیرد.

جریان های الکتروتراپی

جریانات الکتریکی به دو دسته مستقیم و متناوب تقسیم می شوند. جریانات متناوب بیشتر برای تحریک اعصاب حسی و حرکتی و عضلات مورد استفاده قرار می گیرند. در جریان متناوب بر خلاف جریان مستقیم هیچ گونه جریان قطبی و یا یونی ایجاد نمی شود و اغلب سینوسی متقارن و یا نامتقارن می باشند و صحبت رفع علائم درد از طریق مکانیسم دریچه و یا افزایش اندورفین های مغزی و تقویت عضلات ، رفع ادام و یا رفع اسپاسم استفاده می شود.

جریان مستقیم نوعی از جریانات الکتریکی است که خصوصیات یونی داشته و منجر به ایجاد جریان از یک قطب به قطب دیگر می شوند و علاوه بر اعصاب و عضله بر روی سلول نیز اثر داشته و روی سیستم بیتو الکتریسیته بدن که از جنس جریان مستقیم می باشد نیز موثر است و خواص الکتروشیمیایی ، الکترو فیزیکی و .. را دارا می باشد.

سلول

تمامی سلولهای حتی سلولهای غیر عصبی و عضلانی دارای پتانسیل الکتریکی ساکن و ثابتی هستند که مقدار و الگوی آن در بیماری و سلامت کاملاً متفاوت می باشد. این سیستم الکتریکی دارای یک منبع مولد الکتریسیته بنام سلول می باشد که خود دارای میدان الکتریکی است.

یک سیستم الکتریکی سلولی از بسیاری از جهات همانند سیستم های الکتریکی مصنوعی ساخت بشر می باشد. این سیستم می تواند اختلاف پتانسیل بین دو نقطه را ایجاد و حفظ نماید. در صورت لزوم آنرا کم و یا زیاد کرده جریان را یکسویه نمیاد.

در سیتم بیو الکتریسیته سلول به عنوان یک ژنراتور الکتریکی یا باطری عمل می کند و میتواند یک پتانسیل الکتریکی فعال و یک پتانسیل الکتریکی ساکن ایجاد کند. این جریان الکتریکی بر سر راه خود با مقاومت ها و خازن های مختلفی برخورد می کند. میدان الکتریکی حاصله از یک سلول با تاثیر بر سلول مجاورش و در نهایت کل بدن یک میدان الکتریکی کلی را ایجاد می نماید.

APS جریانی مستقیم و میکرو کارنت و همانند پتانسیل فعالیت اعصاب است.

جریان APS نوعی جریان low intensity DC می باشد که به صورت پالسی و غیر پالسی ارائه می شود مولکولهای موجود در سلولها و یا فضاهای میان بافتی از لحاظ پلاسیته دارای سه نوع خصوصیت می باشند.

1-تک قطبی

2-دو قطبی

3-خنثی

لذا چنانچه این مواد در مجاورت یک میدان الکتریکی قرار بگیرند هر کدام به شکلی واکنش نشان می دهند یعنی مولکولهای یک قطبی به سمت قطب مخالف و مولکولهای دو قطبی در سمتی قرار می گیرند که به سمت قطب های ناهمنام باشند و در غیر قطبی ها یا خنثی هم جزء لرزشی بسیار اندک که متناسب با شدت میدان می باشد. تغییر ایجاد نمی شود.

تغییرات در میدان های الکتریکی مستقیم دیده می شود که دارای خاصیت قطبی می باشند.

واکنش الکتروشیمیایی

به دنبال برخورد الکتریسیته مستقیم با بدن مولکولها به اجزاء یونی تقسیم می شوند که این شکسته شدن را الکتروینی می نامند. ماهیت تغییرات الکترویزی در جریانات مستقیم بستگی نام به عناصر موجود در الکترولیت و شدت جریان ، زمان تماس و جنس الکترودها دارد.

در کل الید زیر قطب مثبت (آند) و باز زیر قطب منفی (کاتد) ایجاد می شود.

برای مثال شکسته شدن الیدوریک در بیماری نقرس ضمن دفع راحت تر آن منجر به کاهش عامل بیماری زا نیز می شود ضمن اینکه الکتریسیته ساکن خود منجر به کاهش التهاب نیز می شود.

جریان APS می تواند به کمک خاصیت قطبی خود اتم ها را جدا و یون بیشتری را در یک قطب در دسترس قرار دهد. یعنی یون منفی به سمت قطب مثبت مثل نتروژن و اکسیژن و یون های مثبت مثل سدیم-کلسیم و پتاسیم زیر قطب منفی تجمع نمایند. چراکه این مواد برای بسیاری از اعمال سلولهای حیاتی می باشند.

جریان APS یک جریان مستقیم و پالسی با شدت جریانی بالاتر از جریانات میکروکارنت و کمتر از جریانات موسوم بوده و از لحاظ شکلی بیشترین همانندی را با پتانسیل فعالیت دارد. دارای فرکانسی معادل 160 هرتز که تحت هر شرایطی ثابت می باشد.

فیزیولوژی عملکرد دستگاه

جریان APS از طریق تعدیل اختلالات Neuro Transmitters در وصل اتصالات عصبی و تغییرات ساختمانی کانال ها و دریچه های یونی و مولکولی حساس به پالس پتانسیل فعالیت در وصل دیواره سلولی عمل می کند.

از نظر تغییرات هورمونی ولوزو ، هورمون ها ، مقدار leoencephalin و metatonin افزایش یافته ، مقدار serotonin و Endorphin تعدیل شده و مقدار ماده دردزا در بافت کاهش می یابد.

همچنین ACTH خارج مغزی و مترشحه سلولی به عنوان پیام دهند بین سلولی افزایش یافته و میزان ATP تا 500 درصد افزایش می یابد.

اصولی فیزیکی و مشخصات فنی

جریان APS تلفیقی از جریان های یکسو و متناوب می باشد که شکل موج از نوع فاز یک و به شکل مربعی بوده که مرحله افت پتانسیل آن به صورت منحنی Exponential می باشد. این شکل پالس مشابه پتانسیل فعالیت سلولی بدن انسان است.

تفاوت APS با دیگر جریان ها

اختلاف مهم و اصولی APS با جریان های قبلی در ایجاد Depolariztion بین محل اتصال دو الکترو مثبت و منفی است که خود به علت ماهیت گالوانیک یا مستقیم آن است این تکنیک ضمناً تاثیرات جریان های Dia-dynamic را نیز دارا بوده با این تفاوت که جریان dia-dynamic قبلی به مدت کوتاه برای بیماران قابل تحمل بود ولی دستگاه APS فاقد این محدودیت است.

ویژگی بسیار مهم جریان مورد استفاده در APS قرار گرفتن آن در محدوده جریان های میکروکارنت است که ویژگی های منحصر به فردی را ایجاد می کند.

تاثیرات APS therapy

مهار التهاب

کاهش درد

محدود کردن تخریب بافتی

بازسازی سلولی و استخوانی

افزایش جریان خون موضعی

افزایش دافه حرکتی مفاصل

افزایش تولید ATP تا 500 درصد

کنترل جنبه های روحی روانی درد

افزایش ارتباطات سلولی از طریف پالس الکتریکی و هورمونی

موارد کاربرد APS therapy

نقرس

سیاتالژی

استئوپروز

استئو آرتریت

نوروپاتی دیابتی

آسیب های ورزشی

پیچ خوردگی ، رگ به رگ شدن

بهبود خشکلی مفاصل

سینوزیت و سر درد

درد های حاد و فرض

و ….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *