C:\Users\new\Desktop\New folder (2)\رمضانی شاک\1.jpg
اشتراک‌گذاری
آخرین ویدیوها
هیچ داده ای یافت نشد

شاک ویو تراپی

C:\Users\new\Desktop\New folder (2)\رمضانی شاک\1.jpg

شاک ویو تراپی

*شاک ویوتراپی امواج شوکی با فشار بالا هستند که در محیطی الاستیک مثل گازها ،مایعات وحتی جامدات بوسیله AIRCRAFT اولتراسونیک ،انفجار یا جرقه زدن و یا سایر پدیده هایی که تغییر ناگهانی شدیدی در فشار ایجاد می کنند بوجود می آیند.

*شاک ویوتراپی امواج صوتی می باشند که از نوع موج بسیار قوی ولی کوتاه مدت می باشند و از صوت سریعتر حرکت می کند . مثل رعد و برق و یا موج ایجاد شده هنگام شکسته شدن دیوار صوتی توسط هواپیما .

*این امواج میزان انرژی بالایی درند کاملا غیر تهاجمی اند از انواع امواج اولتراسونیک اکوستیک اند و بصورت امواج صوتی پر قدرت با انرژی زیاد و دامنه بالا بصورت لحظه ای طی یک ضربه شدید و قدرتمند به بافت هدف اعمال میشود و منشا بسیاری از تحولات فیزیولوژیکی در بدن میشود .

C:\Users\new\Desktop\New folder (2)\رمضانی شاک\1.jpg

روش های تولید شده امواج شاک ویو

برای تولید امواج شاک ویو لازم است که انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی تبدیل گردد که این امر توسط ژنراتور صورت میپذیرد و در حیطه 4 نوع ژنراتور وجود دارد .

1-الکتروهیدرولیک:اولین روش تولید امواج شوکی است که مانند تولید جرقه در ماشین است و در ژنراتور از جریان های ولتاژاستفاده میشود . مثل شاک دورنیر HM3

2-پینرو الکتریک :در این روش با اعمال یک ایمپاس الکتریکی به سرامیک های پینرو الکتریک امواج مکانیکی ضربه ای ایجاد میگردد.

3-شاک ویو بالستیک از نوع الکترومگنتیک:مکانیزم کلی تولید شاک ویو در این روش مشابه با سیستم های پنوماتیک است . با این تفاوت که در این مورد از طریق اعمال ولتاژ بالا به شکل ناگهانی و ضربه ای به سیم پیچ ،میدان مغناطیسی متغییری ایجاد میگردد و گلوله درون اپلیکاتور توسط این میدان مغناطیسی ایجاد شده متناوب شتاب می گیرد و به سوی اپلیکاتور برخورد میکند .

C:\Users\new\Desktop\New folder (2)\رمضانی شاک\2.jpg

4-شاک ویو بالستیک از نوع پنوماتیک:سیستم بالستیک پنوماتیک به یک کمپرسور هوا مجهز است و اپلیکاتور آن ، از لحاظ ظاهر بسان یک تفنگ دستی است . مکانیزم تولید شاک ویو در این سیستم متراکم شدن هوا داخل لوله اپلیکاتور است .که باعث می شود یک گلوله در انتهای لوله شتاب گیرد و با انرژی جهشی بسیار بالا به سری اپلیکاتور که در تماس با پوست قرار دارد برخورد کند در اثر این برخورد موج شاک ویو در سطح سری اپلیکاتور تولید میشود و به کمک یک ژل کوپلینگ از سطح سری به بافت بدن منتقل و به صورت واگرا انتشار می یابد .

C:\Users\new\Desktop\New folder (2)\رمضانی شاک\3.jpg

انواع شاک ویو

1-FOCUSED:دانسیته بالایی از انرژی در یک نقطه ایجاد میگردد.و بیشتر در ارولوژی جهت سنگ شکن استفاده میشود.ودر دستگاههای ترکیبی با سونوگرافی جهت هدف گیری دقیق کاربرد دارد .

2-RADIAL: امواج به جای همگراه شدن و تجمع در یک نقطه کانونی ،اندکی واگر میگردند و در مواقعی که در درمان به انرژی کمتری نیاز باشد مثل اختلالات ارتوپدی و صدمات مشابه کاربرد دارد و چون همزمان امواج به بافت های آسیب دیده و سالم ساطع میشود امکان آسیب به بافت سالم و عوارض جانبی ان کاهش می یابد.

امواج شوکی چگونه کار می کنند

تراکم مختلف بافت های بدن انسان ،نقش فریبنده ای در آزاد سازی انرژی توسط امواج شوکی ایجاد میکنند . در مرز بین دو بافت با تراکم های مختلف بین تاندون ها و استخوان ها انرژی امواج شوکی به صورت ایمپدانس صوتی آزاد می شود و هرچه این تفاوت بارز تر باشد انرژی بیشتری آزاد میشود .بر خلاف امواج مافوق صوت ،امواج شاک ویو انرژی را به جای انرژی گرمایی بصورت انرژی مکانیکی آزاد می سازند.

C:\Users\new\Desktop\New folder (2)\رمضانی شاک\4.jpg

عمق نفوذ شاک ویو

عمق نفوذ شاک ویو رادیال ،به نیروی تولید کننده شاک ویو فشار هوای کمپرسور بر حسب واحد بار بستگی دارد . اگر از بار معادل یک استفاده گردد حدود یک سانتی متر ،با بار 2 قریب 2.5 سانتی متر و در صورتی که از فشار بار 3 استفاده گردد نزدیک 4 الی 5 سانتی متر نفوذ می کند .

C:\Users\new\Desktop\New folder (2)\رمضانی شاک\5.jpg

مزایا و ویژگی های شاک ویو ESWT

در مان با امواج شاک ویو یک جایگزین جالب کم هزینه و غیر تهاجمی برای جراحی است .تقریبا همه بیماران با پاتولوژی اسکلتی –عضلانی ،یک بهبود قابل ملاحضه یا حذف کامل علایم بیماری را تنها با یک جلسه درمان نشان میدهد . امواج شاک ویو متابولیسم سلولی را تغییر داده و ایجاد تحریک مکانیکی نموده و در نتیجه موجب تشکیل کال و عروق جدید شده و به پیرو آن با تبدیل کال به بافت استخوانی ،منجر به استحکام مفاصل و استخوان های دیر جوش خورده می شود .در تاندونیت ها نیز رسوب کلسیم را حذف و بافت های تخریب شده را ترمیم می کند .

مزایا و میزان موفقیت درمان با شاک ویو

مطالعات بالینی نشان میدهد که معالجه با شاک ویو نتایج موفقیت آمیزی در بهبود بیماری داشته و قریب به 80 درصد بیماران بعد از نهایتا 4 جلسه بهبودی کامل و یا پیشرفت قابل ملاحضه ای در درمان خود داشته اند .این روش درمانی از سال 2000 میلادی به تاییدیه سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) رسیده است .

پس به طور خلاصه میتوان ویژگی ها و مزایای شاک ویو را بصورت زیر بیان کرد :

*با توجه به متمرکز شدن امواج بر روی موضع درمان ،امواج شاک ویو تنها اثرات اندکی بر روی بافت اطراف محل درمان دارند .

*پرهیز از جراحی و همه عوارض جانبی آن و هزینه پایین درمان

*عدم داشتن عوارض جانبی و امکان تکرار در صورت لزوم

*از آنجایی که درمان سرپایی می باشد اتلاف وقت کمی خواهیم داشت.

C:\Users\new\Desktop\New folder (2)\رمضانی شاک\7.jpg

اثرات بیولوژیک شاک ویو

*امواج شوکی متابولیک را در بافت تحریک میکنند و موجب افزایش فیبرهای فشار STRESSFIBERS و یا تغییر در نفوذ پذیری غشا می گردند.

*امواج شاک ویو ایجاد حباب های حفره ساز CAVITATION BUBBLES می نماید که قوام رسوبات کلسیمی را در هم شکسته یا تغییر میدهد .

*امواج شاک ویو از طریق تحریک بیش از حد اکسون ها تئوری GATE CONTROL ایجاد یک اثر بی حسی میکند که آستانه درد بیمار را افزایش می دهد .

*افزایش فعالیت سلولی

*آزاد شدن ماده P (PSUBSTANCE)

* آزاد شدن پروستاگلا ندین هایی نظیر : VEGF –TGF-NO- E2 و سایر سیتوکین های التهابی

*تخریب رسوب های کلسیفیک عموما در تاندون ها

*آثار تسکین دهنده گذرا روی اعصاب آوران

C:\Users\new\Desktop\New folder (2)\رمضانی شاک\8.jpg

تاثیرات فیزیولوژیک شاک ویو

C:\Users\new\Desktop\New folder (2)\رمضانی شاک\9.jpg

شاک ویو و رشد رگ های خونی جدید

جریان خون تغذیه ای برای شروع و حفظ فرایند های ترمیم ساختار بافت های آسیب دیده ضروری است .

استفاده از امواج شاک ویو در تاندون ها و استخوان باعث ایجاد ترک های مویرگی بسیار کوچک میشود . به سبب ایجاد همین ترک ها عوامل رشد مانند VEGF –ENOS –PCNA-BMP به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد .

در نتیجه این فرایند ها شریانچه ها بازسازی شده ، برخی تحریک میشوند تا رشد کنند و شریانچه های جدید نیز ایجاد میشوند .رگ های خونی جدید باعث بهبود خونرسانی و اکسیژن رسانی منطقه تحت درمان شده و در بهبود سریع تاندون ها و استخوان ها کمک میکنند .

C:\Users\new\Desktop\New folder (2)\رمضانی شاک\10.jpg

شاک ویوتراپی و پراکندگی ماده P

ماده P نوروترانسیمتر است که اطلاعات درد را از طریق فیبرهای C منتقل میکند این نورویپتیدها عموما با شدت و تداوم درد مرتبط است و پیام درد را به سیستم اعصاب مرکزی میرساند .کاهش غلظت ماده P موجب کاهش تحریک فیبرهای درد زا شده و در کاهش درد بسیار موثر است امواج صوتی تولید شده توسط شاک ویو باعث کاهش غلظت ماده P شده و تسکین درد را به دنبال خواهد داشت .

C:\Users\new\Desktop\New folder (2)\رمضانی شاک\11.jpg

شاک ویو و تخریب فیبر و پلاست های کلسیفه شده

ایجاد کلسیم اغلب به علت عوامل میکروبی یا سایر آسیب های ناشی از تاندون ها بوجود می اید . امواج صوتی کلسیفییکالیون موجود را تجزیه میکند .

شاک ویو تراپی به عنوان یک روش درمان شروع به تجزیه بیوشیمیایی کلسیم ایجاد شده کرده ،سپس ذرات دانه ای کلسیم باقی مانده توسط سیستم لنفاوی حذف میشود .

C:\Users\new\Desktop\New folder (2)\رمضانی شاک\12.jpg

شاک ویو و تحریک تولید کلاژن

برای بهبود ساختارهای اسکلتی –عضلانی و لیگامانها نیاز به تولید حجم زیاد کلاژن است شاک ویو تراپی کلاژن را تسریع می بخشد . این روش درمانی سبب تولید فیبرهای کلاژنی جدید در داخل ساختارها شده و فیبرهای تاندون مستحکم تر و متراکم تر میشود .

C:\Users\new\Desktop\New folder (2)\رمضانی شاک\13.jpg

شاک ویو و بهبود التهابات مزمن

التهابات فرض می تواند به بافت سالم آسیب برساند و باعث ایجاد دردهای مزمن شود . ماستوسیت ها یکی از اجزای کلیدی دردهای التهابی هستند و فعالیت آنها با استفاده از امواج صوتی شاک ویو افزایش می یابد فعالیت ماستوسیت ها با تولید کموکین ها و سیتوکین ها دنبال میشود این اجزا ابتدا روند بهبود التهاب را افزایش داده و در مرحله بعد به بازسازی و بهبود طبیعی بافت کمک میکند .

C:\Users\new\Desktop\New folder (2)\رمضانی شاک\14.jpg

شاک ویو ورهاسازی تریگرپونیت ها

تریگر پوینت ها علت اساسی درد در ناحیه پشت ،گردن ،شانه و اندام های فوقانی و تحتانی هستند .تریگرپوینت ها سارکومرهای بسیار منقبضی دارند . سارکومرها در این نقاط آنچنان منقبض میشوند که باعث قطع خونرسانی به خودشان میشوند .این امر منجر به تولید ، مواد زائد شده و رشد این مواد زائد انتهای اعصاب حسی را تحریک نموده و انقباض را بیشتر میکند این چرخه معیوب بحران متابولیکی نامیده میشود .مکانیسم درمان بدین صورت است که انرژی اکوستیک پمپ های کلسیمی را آزاد کرده و چرخه بحران متابولیکی را در رشته های ماهیچه ای ، برعکس شده و تریگر پوینت ها آزاد میشوند .

C:\Users\new\Desktop\New folder (2)\رمضانی شاک\15.jpg

شاک ویو و درمان استخوان های دیر جوش

در سال 1985 اولین مطالعات در مورد اثرات امواج شاک ویو بر روی استخوان انجام شد و جهت درمان مفاصل کاذب و دیرجوش خوردگی های استخوان مورد استفاده قرارگرفته و منجر به موفقیت چشمگیری در حوزه گردیده است .

C:\Users\new\Desktop\New folder (2)\رمضانی شاک\16.jpg

شاک ویو وکاهش درد

عبور امواج شاک ویو از بافت های زنده باعث متلاشی شدن کانون های کوچک و متعدد که از مولکولهای رسوب کرده کلسیم هستند میشود . بنابراین سفتی بافت کاهش یافته ، خون رسانی افزایش می یابد و التهاب از بین می رود و درد کاهش می یابد.

بطور کلی امواج شاک ویو با سه مکانیسم باعث کاهش درد میشوند :

1-متوقف نمودن تولید سیگنال درد

2-بلوک راههای هدایتی حس درد

3-تغییر محیط شیمیایی سلول و تولید رادیکال های آزاد

C:\Users\new\Desktop\New folder (2)\رمضانی شاک\17.png

شاک ویو و سندرم پاشنه دردناک یا همان خارپاشنه

آپونوروز کف پایی یک لایه ضخیم بافت فیبروز است که از پاشنه به انگشتان پا کشیده شده است .

این فاشیا در سطح عضله فلکسو دیژتیوروم برویس قرار گرفته و بوسیله بافت چربی زیر جلدی پوشانده شده است .

استفاده بیش از حد از آپونوروزکف پایی ممکن است منجر به التهاب محل اتصال فاشیایی کف پایی شده و در پاشنه یا قسمت میانی پا درد ایجاد نماید .این درد در صبح ها بیشتر است . این امر منجر به تولید خار استخوانی بر روی پاشنه می شود .ممکن است خار پاشنه بدون علائم فوق نیز دیده شود .

C:\Users\new\Desktop\New folder (2)\رمضانی شاک\18.jpg

شاک ویو و آرنج تنیس بازان

اپی کندیلیت دادیال یا ارنج تنیس بازان یک بیماری شایع و کاملا مشخص می باشد . این بیماری یک گرفتاری خارج مفصلی بوده و باحساسیت حاد در محل اتصال عضلات اکستانسور ساعد مشخص میشود درد در قسمت خارجی آرنج وجود دارد و اغلب به سمت پشت ساعد منتشر میشود .در معاینه حساسیتی وجود دارد . که کاملا در قسمت قدامی اپی کوندیل خارجی هومروس لوکالیزه گردیده است .

میزان موفقیت درمان شاک ویو قریب 80% بوده و بعد از 6 هفته بهبودی کامل مشاهده شده است

C:\Users\new\Desktop\New folder (2)\رمضانی شاک\19.png

سطوح انرژی در شاک ویوتراپی

شاک ویوتراپی در سطح انرژی کم آثار تسکین دهنده و باعث کاهش درد میشود .در حالیکه در سطح انرژی متوسط سبب تحریک فرایند های متابولیک میگردد.شاک ویو تراپی در سطح انرژی بالا یک عامل تخریب کننده است .

C:\Users\new\Desktop\New folder (2)\رمضانی شاک\20.jpg

روش های اجرای درمان با شاک ویو

1- روش اول : کل مساحت ناحیه درمان ،متناسب با مساحت سر اپلیکاتور تقسیم بندی کرده و تعداد شاک ها بصورت مساوی در هر قسمت اعمال شود .

2-روش دوم : همزمان با اعمال شاک ویو با حرکات آرام و ملایم اپلیکاتور تمامی سطح ناحیه درمان چند بار طی شود تا تعداد شاک تنظیم شده به اتمام برسد .

C:\Users\new\Desktop\New folder (2)\رمضانی شاک\21.jpg

موارد کاربرد شاک ویو

C:\Users\new\Desktop\New folder (2)\رمضانی شاک\22 (1).jpg

C:\Users\new\Desktop\New folder (2)\رمضانی شاک\22 (1).tif

C:\Users\new\Desktop\New folder (2)\رمضانی شاک\22 (2).jpg

C:\Users\new\Desktop\New folder (2)\رمضانی شاک\22.jpg

موارد منع استفاده از شاک ویو

C:\Users\new\Desktop\New folder (2)\رمضانی شاک\23.jpg

موارد احتیاط در استفاده از شاک ویو

C:\Users\new\Desktop\New folder (2)\رمضانی شاک\24.jpg

فیزیوتراپی غرب تهران مجهز به مدرنترین و پیشرفته ترین شاک ویو از دورنیر آلمان و BTL انگلیس می باشد . که مجهز به هندپیس منحصر بفرد SMART FOCUS با قابلیت اعمال دوزهای مختلف انرژی بصورت سطحی و عمقی و توزیع انرژی بصورت کانالی از سطح تا عمق با ایجاد گستره کانونی به جای نفطه کانونی که باعث افزایش ایمنی می شود می باشد .

C:\Users\new\Desktop\New folder (2)\رمضانی شاک\25 (1).bmp

C:\Users\new\Desktop\New folder (2)\رمضانی شاک\25 (1).png

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *